Juodžiausia medžiaga
Ar tikrai pasaulis aplink mus kupinas spalvų – o gal tai tik mūsų vaizduotės žaismas?
Jau pirmieji žingsniai žmogui išvydus šį pasaulį yra susiję su šviesa. Tačiau kartu tai vienas iš labiausiai nesuprantamų reiškinių pirmaisiais gyvenimo metais. Taip jau susiklostė, kad visas pasaulis prieš akis matomas aukštyn kojomis, nes mūsų akies lęšiukas formuoja vaizdą į šviesai jautrų akies vidinį sluoksnį apverstą. Ir tik po kelių mėnesių kūdikis, liesdamas įvairius aplink jį esančius daiktus ir taip mankštindamas savo smegenis, galų gale pastato aplinkinį pasaulį ant kojų, nes taip yra daug patogiau orientuotis ir bendrauti su aplinka.
O kaip su spalvomis? Turime įvairių spalvų žaismą, kurias sudėję į krūvą gauname baltą spalvą. Kai kurie žmonės gali nesunkiai atskirti šimtus atspalvių, kiti, deja, neturi šios Dievo dovanos. Net fiziko akimis pažiūrėję į spektrą (tai yra ne kas kita kaip spalvų išdėstymas pagal bangų ilgį), mes negalime griežtai atskirti vienos spalvos nuo kitos. Kintant bangos ilgiui, viena spalva nepastebimai pereina į kitą ir, kad ir kokie būtume akyli, nerasime tikslios ribos tarp vienos ir kitos spalvos. Jos tiesiog nepastebimai pereina iš vienos į kitą. Tad kyla klausimas: ar tikrai pasaulis aplink mus kupinas spalvų – gal tai tik mūsų vaizduotės žaismas? Juk daug maloniau aplinkinį pasaulį matyti spalvotą!
Pasak fizikų, nėra šalčio – yra tik šilumos nebuvimas, nėra juodos spalvos – yra tik spalvų nebuvimas. Ir apskritai, yra neįmanoma išgauti juodą „spalvą", nes reikėtų tokios medžiagos, kuri sugertų visas elektromagnetines bangas nieko neatspindėdama ir nepraleisdama. Šiuo metu visos mums žinomos medžiagos nors truputį atspindi regimojo diapazono elektromagnetines bangas.
Pietų Anglijoje įsikūrusios bendrovės „Surrey NanoSystems“ mokslininkai sukūrė naują nepaprasto juodumo medžiagą Vantablack, sudarytą iš anglies nanovamzdelių, 10 tūkstančių kartų plonesnių už plauką. Ji tokia tamsi, lyg žiūrėtum į juodą skylę, nes sugeria
99,965 % ne tik matomos šviesos, bet ir ultravioletinių, infraraudonųjų spindulių ir mikrobangų. Akys negali suvokti tokios juodumos, tik erdvę aplink ją, ir atrodo, kad žvelgiama į klaikią bedugnę.

Manoma, kad Vantablack medžiaga labai pravers kosmoso tyrėjams ir karo pramonėje. Ji leistų astronomų kameroms, teleskopams ir infraraudonųjų spindulių skenavimo sistemoms efektyviau funkcionuoti, fiksuojami signalai būtų aiškesni, nes sumažėtų trukdžių.
Iš esmės Vantablack yra anglies nanovamzdelių miškas, užaugintas ant aliuminio folijos. Panašią medžiagą iš anglies nanovamzdelių bandė sukurti ir NASA mokslininkai, tačiau ji buvo prastesnių savybių. Vantablack juodesnė, atsparesnė vibracijai, karščiui, menkai garuoja ir byra, gaminama 400 °C temperatūroje (NASA medžiaga – 700°C).
Medžiagos pavadinimas iššifruojamas taip: vanta – vertically aligned carbon nanotube arrays (vertikalių anglies nanovamzdelių masyvai).
Žinomas skulptorius Anišas Kapuras (Anish Kapoor) BBC laidoje kalbėdamas apie šią medžiagą pareiškė, kad ji „juodesnė nei galėtumėte įsivaizduoti... Tokia juoda, kad beveik negalite jos pamatyti“. Jis vaizdingai apibūdino Vantablack daromą įspūdį: „Ši medžiaga paveiki kaip dažai... Įsivaizduokite erdvę, kuri tokia tamsi, kad į ją patekę prarandate visus pojūčius: kur jūs este, kas esate ir ypač laiko pojūtį“. Ir pridūrė: „Kažkas nutinka jūsų vidiniam aš ir tenka ieškoti kitų būdų, kaip susiorientuoti".
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5S) Geba suvokti, kokia informacija tekste yra susijusi, ir moka atrasti bei susisteminti keletą giliai paslėptos informacijos fragmentų.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5S) Geba suvokti, kokia informacija tekste yra susijusi, ir moka atrasti bei susisteminti keletą giliai paslėptos informacijos fragmentų.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
4 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(4G) Geba daryti išvadas remdamiesi skirtingų duomenų šaltiniais įvairiuose kontekstuose ir gali paaiškinti priežastinius ryšius.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
4 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(4S) Geba suvokti ir interpretuoti nepažįstamą kontekstą.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
6 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5S) Geba apmąstyti ir kritiškai įvertinti tekstą ar kelti hipotezes remdamiesi specifinėmis žiniomis.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/